چیدمان قالب وافل چگونه است

چیدمان قالب وافل چگونه است؟

   Admin        دوشنبه, 02 اسفند 1400       مقالات تخصصی سقف وافل
چیدمان قالب وافل چگونه است

 

چیدمان قالب وافل چگونه است؟ قالب وافل، مهم ترین وسیله جهت اجرای سقف وافل است. در اجرای سقف، چیدمان قالب وافل در قسمت­های مشخص قرار می­گیرد. این قالب­ها، بنیان سقف­های وافل هستند. قالب­های وافل پلاستیکی هستند و سایز و شکل معینی دارند. وظیفه این قالب­ها، حذف بتن­های بی ­استفاده در دال­های بتنی است. بتن­های بی­ استفاده، همان بتن­های ناکارآمد هستند.

این بتن­ها دارای هیچ عضو کششی مانند میلگردها نیستند. همچنین بتن ناکارآمد قسمتی از دال بتنی است که هیچ فشار یا تنشی بر آن وارد نمی­شود. بنابراین لازم است تا این بخش اضافی در سازه حذف شود. چرا که برداشتن این قسمت از سازه، سبب سبکتر شدن وزن آن می­شود. از سوی دیگر جذب انرژی لرزه­­ای را نیز کم می­کند. به علاوه حذف بتن­های نا کارآمد از دیدگاه اقتصادی نیز به صرفهتر هست.

چیدمان قالب وافل بایستی به نحوی باشد که این قالب­ها در بخش­های تعیین شده قرار گیرد. امکان دارد که طراحی به گونه‌‌ای باشد که نیاز به استفاده از قالب نباشد. زیرا بعضی مناطق دال به شکل توپر هستند. این قالب­ها بسیار محکم هستند. بنابراین به راحتی می­توانید بر روی آن­ها حرکت کنید.

از آن جا که این قالب­ها سبک هستند قابلیت قرار گیری بر شبکه­های زیرسازی را دارند. این قالب‌ها برای جدا شدن احتیاجی به روغن­کاری ندارند. این قالب­ها پس از جاگذاری در جای خود ثابت می­شوند.

چنانچه به دنبال کاهش هزینه­های بنای خود هستید، می­توانید تا قالب وافل را اجاره نمایید.

قالب های سقف وافل

قالب وافل، یک قالب ناپایدار سقف است. این قالب را می­توان به صورت مجدد استفاده نمود. این قالب به شکل قالب یک طرفه و دو طرفه در ساختمان­ها کاربرد دارد. در واقع این قالب­ها به جای بلوک­های سقفی به کار می­روند. چنانچه بخواهیم به اصلی ­ترین ابزار اجرای سقف وافل اشاره کنیم، همان قالب وافل را می­توانیم نام ببریم. به علل اقتصادی و مهندسی از این نوع قالب استفاده می­شود. این قالب با اندازه­ها و قیمت­های متفاوتی موجود است.

قالب سقف وافل پس از بتن ریزی در سقف، به راحتی قابل جدا شدن از بتن است. لذا فایده بهره گیری از قالب وافل سقف، امکان استفاده دوباره آن است. بدین معنا که در پروژه­های بعدی می­توانید دوباره از این قالب بهره ببرید. برخی افراد برای صرفه جویی در هزینه­ها، این قالب را اجاره می­کنند. گروهی دیگر از افراد ترجیح می­دهند که قالب دست دوم بخرند.

 شرکت­های متفاوتی این نوع قالب را تولید می­کنند. سپس برای فروش به مشتریان عرضه می­دارند. چنانچه محصول با کیفیت با هزینه مناسب در نظر دارید بایستی به شرکت­های معتبر مراجعه کنید.

مزایا و معایب استفاده از قالب وافل و تقسیم بندی آن­ها

از آن جا که استفاده از این نوع قالب مزیت­های زیادی در ساختمان­سازی دارد بسیار مورد توجه است. این قالب ماندگاری خوبی دارد. از مزایای استفاده از این قالب می­توان به بالا بردن ایمنی ساختمان اشاره کرد. همچنین این قالب در سبک کردن مواد و مصالح ساختمانی نقش مهمی دارد. قالب سقف وافل شکل خاصی دارد. بنابراین در صورت استفاده از این قالب در سقف، همه تیرچه­های از قبل ساخته شده حذف می­شوند.

این نوع قالب استحکام و مقاومت بالایی دارد. بنابراین به علت رفت و آمدها از بین نمی­رود. به دلیل مقاومت بالای این قالب عبور و مرور بر روی آن با اطمینان بالا انجام می­شود. بنابراین ایمنی جان کارگران از دیگر مزیت­های استفاده از این قالب است.

عیوب استفاده از این نوع سقف در موارد زیر خلاصه می شود

  • سقف وافل تنها برای سقف­های صاف بدون شیب کاربرد دارد.
  • نیاز به برنامه ریزی مدون جهت تهیه کناف یا سقف کاذب دارد.
  • نیازمند تخصص لازم برای اجرای سقف وافل هستید.
  • برای استفاده از آن بایستی از کناف بهره گرفت.

قالب­های وافل را با توجه به نوع استفاده آن­ها تقسیم بندی می­کنند. این تقسیم بندی شامل قالب وافل یک طرفه و قالب وافل دو طرفه است. اندازه و شکل قالب، عملکرد سقف را مشخص می­کند.

  1. کاربری این نوع قالب به شکل یک طرفه: از این قالب در اجرای سقف­های قالب یک طرفه بهره می­گیرند.
  2. کاربری این قالب به شکل دو طرفه: از این قالب در اجرای سقف­هایی که به عملکرد دو طرفه نیاز دارند، استفاده می­کنند.

قالب یک طرفه در اجرای دالی کاربرد دارد. نقش قالب جابجایی بار مرده و زنده در یک جهت است. در واقع مانند سقف تیرچه بلوک عملکرد دارد. در این جا از تیرچه­های از پیش ساخته شده استفاده نمی­شود بلکه خود قالب­های وافل، سبب ایجاد تیرچه می­شوند.

قالب­های وافل یک طرفه، از قطعه­های پلاستیکی به شکل U ساخته می­شوند. این قالب­ها با کمک بست خاص در محل قابل اجرا هستند. بدین شکل سبب ایجاد یک قالب همگون به شکل مکعب مستطیل می­شوند. سایز قالب مذکور یک طرفه به صورت زیر است:

  • فواصل آكس به آكس 60 تا 70 سانتي­متر را پوشش می­دهد.
  • با ارتفاع 25 تا 30 سانتي متر با اندازه قابل تغییر در دسترس است.
  • عرض تيرچه ­هايي كه ایجاد می­کند تقریبا 12 تا 14 سانتي­متر است.
  • هزینه قالب وافل يك طرفه
  • هزینه قالب مذکور يك طرفه نظر به طرح اجرايي متغیر است.

قالب­های وافل دوطرفه در اجراي سقف وافل شبکه‌ای متخلخل يا دو طرفه استفاده می­شوند. نقش آن­ها جابجایی بار در دو جهت است. در حقیقت بار زنده و مرده سقف به همه تيرهاي دور تا دور هر منبع سقف منتقل می­شود. اندازه­های قالب وافل دوطرفه و مربعي بودن آن سبب کارایی بهتر دال بتني در توزیع بار مي‌شود. این نوع قالب به شکل دو طرفه مثل وافل يك طرفه توانایی جدا شدن از بتن دال و استفاده دوباره را دارد. چیدمان قالب وافل در قیاس با سایر قالب­ها راحت‌تر است.

قالب وافل دو طرفه، قطعاتي از جنس پلي‌پروپيلن به وزن سبک هستند. شكل آن­ها نيمه مكعب است.  این قالب­ها داراي سوراخ­هايي براي درگیری با قالب­هاي نزدیک است. قالب­هاي وافل دوطرفه، جهت دهانه­هاي پهن مناسب هستند. سایز آن­ها طوری طراحي شده كه به راحتی قابل انتقال هستند. به طور معمول اندازه این قالب دو طرفه به شکل زير است:

  • ابعاد متفاوت از 60 در60 تا  90 در90 است.
  • ارتفاع اين نوع قالب در ابعاد 18 و 25 و 28 و 33 و 35 و 40 سانتي­متر است.

هزینه قالب دو طرفه، بر اساس تعداد تعیین مي­شود. برای تهیه قالب سقف وافل می­توانید از اجاره قالب سقف وافل استفاده کنید. کارفرمایان می­توانند به این روش قالب نو یا دست دوم تهیه کنند.

موارد زیر از مزایای استفاده از قالب سقف وافل است

  • سایز و شکل استاندارد و ایده آل
  • استحکام ومقاومت بالا در شرايط محیطی متفاوت
  • مینیمم فرسودگی در استفاده از قالب‌ها
  • راحتی استفاده در انتقال و انبارداري
  • نیازی به مونتاژ در کارگاه ندارد.
  • اسپيسر فیکس بر روي قالب­ها هستند.
  • دارا بودن مهره فلزي جهت قالب برداری
  • دارا بودن گيره فلزي تثبیت­ كننده قالب­ها

در پایان نیاز است تا در مورد کاربرد سقف وافل تحقیقات لازم را به عمل آورید. سپس از یک شرکت معتبر به تهیه آن بپردازید. شرکت وافل پارس از متخصصین در این حوزه است. با ما در تماس باشید.